Faradita, Meirza Nanda
(2019)
PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA DI SD DENGAN MENGGUNAKAN METODE PQ4R.
PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA DI SD DENGAN MENGGUNAKAN METODE PQ4R , 3 (1).
pp. 7-13.
ISSN ISSN 2549-0125 (online), ISSN 2549-0117 (cetak)
Abstract
ABSTRACT
Science education is closely related to learning through concrete objects and through real experience. So it is important for teachers to pay attention to how to properly embed the IPA concept so that there are no student mistakes when understanding the science concept. Based on observations made in Al-Kholiq class V Muhammadiyah 8 Surabaya Elementary School on October 29, 2018, we found a problem that is the low student learning outcomes in basic science competency learning seen from the results of daily assessment below the minimum completeness criteria (KKM) <75 with a class percentage of 25%
This study aims to improve learning outcomes using the PQ4R technique. This is because there are problems of students' understanding is very low as seen from the daily assessment of science learning. This study uses Classroom Action Research which was conducted in class V Al-Kholiq Muhammadiyah Elementary School 5 Surabaya with the number of male students 15 and female students 10. The technique of collecting data with a test sheet, where students can be said to complete if the learning outcomes above KKM M75 and the percentage of students' mastery learning in that class is ≥80.
The implementation of the study consisted of cycle I and Cycle II with a span of 7 days. The results of the research obtained are in the first cycle is the class average gets 75.4 and the percentage of student learning completeness is 72%. This cannot be said to be complete, so learning is carried out again in cycle II. In the second cycle the results of the class average got 81.8 and the results of student learning completeness were 80%. With this percentage shows that classically learning is said to be complete, so it can be said that by using the PQ4R method, V-grade students of Al-Kholiq can improve learning outcomes in science.
Keywords: Science, PQ4R Method, Learning Outcomes
ABSTRAK
Pendidikan IPA erat kaitannya dengan pembelajaran melalui benda konkret dan melalui pengalaman yang nyata. Sehingga penting bagi guru dalam memperhatikan cara menanamkan konsep IPA dengan benar sehingga tidak ada kesalahan siswa saat memahami konsep IPA. Berdasarkan observasi yang telah dilakukan di kelas kelas V Al-Kholiq SD Muhammadiyah 8 Surabaya pada tanggal 29 Oktober 2018, kami menemukan permasalahan yaitu rendahnya hasil belajar siswa dalam pembelajaran kompetensi dasar IPA dilihat dari hasil penilaian harian yang dibawah kriteria ketuntasan minimal (KKM) <75 dengan presentase kelasnya 25%
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar dengan menggunakan teknik PQ4R. Hal ini dikarenakan terdapat permasalahan pemahaman siswa sangatlah rendah yang terlihat dari penilaian harian pembelajaran IPA. Penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas dimana dilaksanakan di kelas V Al-Kholiq SD Muhammadiyah 5 Surabaya dengan jumlah siswa laki-laki 15 dan siswa perempuan 10. Teknik pengumpulan data dengan lembar tes, dimana siswa dapat dikatakan tuntas apabila hasil belajarnya di atas KKM ≥75 dan prosentase ketuntasan belajar siswa di kelas tersebut ≥80.
Pelaksanaan penelitian terdiri atas siklus I dan Siklus II dengan rentang waktu 7 hari. Hasil penelitian yang diperoleh yaitu pada siklus I adalah rata-rata kelas mendapat 75,4 dan prosentase ketuntasan belajar siswa 72%. Hal ini belum dapat dikatakan tuntas, sehingga dilakukan pembelajaran lagi di siklus II. Pada siklus II hasil rata-rata kelas mendapat 81,8 dan hasil ketuntasan belajar siswa adalah 80%. Dengan presentase ini menunjukkan bahwa secara klasikal pembelajaran dikatakan tuntas, jadi dapat dikatakan bahwa dengan menggunakan metode PQ4R, siswa kelas V Al-Kholiq dapat meningkatkan hasil belajar IPA.
Kata kunci : IPA, Metode PQ4R, Hasil Belajar
Actions (login required)
|
View Item |